Garantie

Inhoudstafel

Over dit recht

Wax’n Board is verplicht te voldoen aan specifieke consumentenrechten van de Europese Unie. Deze regels zijn tweeledig bepaald, nl. in de categorie Herroepingsrecht en Garantie.

Deze bepalen uw rechten als klant en onze plichten als bedrijf. Het spreekt voor zich dat we deze, ten alle tijden, strikt opvolgen bij onze dienst naverkoop. Hieronder lijsten we de essentiële punten op, meer informatie kan u terugvinden op de website van de Europese unie. Wij adviseren ook om onze gehele algemene voorwaarden te raadplegen waarvan het herroepingsrecht maar een onderdeel is.

Algemene richtlijnen

In de EU heeft u recht op twee jaar garantie op alle nieuwe goederen, dit zonder extra kosten. Het maakt niet uit of u online of in een winkel koopt, u heeft altijd recht op twee jaar garantie zonder dat u daarvoor extra hoeft te betalen.

Wanneer u, als Europese inwoner, over een product beschikt dat u in de EU heeft gekocht en dit afwijkt van de beschrijving of niet goed werkt, dan moet de verkoper het gratis herstellen of vervangen, een korting geven, of u uw geld teruggeven.

Als het niet mogelijk is het artikel te herstellen of te vervangen, moet u normaal gesproken uw geld geheel of gedeeltelijk terugkrijgen. Uiteraard hoeft de verkoper u uw geld niet terug te geven als er kleine acceptabele beschadigingen zijn. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een kras op een product;
  • Een drukfout, kleur afwijking of verkleuring van het product;
  • Een beschadigde verpakking;
  • Normale slijtage bij gebruik van het product.

Let erop dat deze lijst niet volledig is. Alle uitzonderingen kan u nalezen op de pagina van de EU wetgeving.

Op dienstverlening, of herstelling van producten, bieden wij geen enkele vorm van garantie. De kwaliteit hiervan is namelijk afhankelijk van de originele toestand, kwaliteit van het product zelf, het eerdere gebruik of de manier waarop het product -of dienst- gebruikt zal worden na herstelling. Eventuele compensaties worden dan ook uitgesloten voor alle vormen van dienstverlening en/of reparatie. 

Wanneer u originele Wax´n Board producten aankoopt via een derde partij, bv een reseller, dan zal u contact nemen met deze om in aanmerking te komen voor garantie. Voor producten aangekocht via een derde partij gelden er mogelijks andere voorwaarden dan die dat wij u kunnen leveren.

De voorwaarden die verbonden zijn aan het garantierecht zijn enkel van toepassing volgens de EU richtlijnen, en alleen het Belgisch recht kan aangesproken worden in geval van disputen.

Aanvullende garantie

Een winkel of producent kan u een verlengde of uitgebreide garantie aanbieden, al dan niet tegen betaling. Deze garantie kan u een betere bescherming bieden, maar kan de minimale garantie van twee jaar, waar u op grond van de EU-regels recht op heeft, niet beperken.

Wanneer een winkel u een product aanbiedt tegen een lagere prijs, “zonder garantie”, betekent dat dan ook alleen dat u geen recht heeft op aanvullende bescherming. Als het product stuk gaat of niet zoals omschreven blijkt te zijn, kunt u de verkoper daar hoe dan ook twee jaar lang op aanspreken.

Een product laten herstellen of vervangen

De twee jarige garantieperiode start zodra u het artikel hebt ontvangen. Indien het product binnen deze periode stuk gaat moet de verkoper u altijd een oplossing aanbieden. In bepaalde EU landen kunt u ook rechtstreeks de fabrikant aanspreken op gebreken en zonder tussenkomst van de verkoper uw garantie claimen. Daarvoor kan u meer informatie verkrijgen bij de betreffende fabrikant.

Gaat het product stuk binnen de 6 maand na aankoop dan wordt automatisch aangenomen dat het probleem al bestond op het moment dat u het product ontving, tenzij de verkoper kan aantonen dat dit niet het geval was. U heeft recht op gratis reparatie of vervanging, of, als dat te duur of moeilijk is, kunt u uw geld geheel of gedeeltelijk terugkrijgen.

Als uw product tussen 6 en 24 maanden na aankoop stuk gaat, heeft u ook recht op gratis reparatie of vervanging, of kunt u uw geld geheel of gedeeltelijk terugkrijgen. U moet dan echter wel aantonen dat het probleem al bestond bij ontvangst van het product.

Uitgesloten van recht tot terugbetaling of herstelling zijn normale gebruiker-sporen maar ook slijtage ongeacht dit al dan niet een gevolg is van normaal gebruik van het product.

Om het garantie recht te kunnen claimen is het daarnaast noodzakelijk dat het defect product, op eigen kosten geretourneerd, word naar de verkoper, waarbij een eventuele zending correct en veilig verpakt zal worden om schade tijdens transport te vermijden. Wij adviseren u ook om deze zending te verzekeren zodat deze niet verloren kan gaan. Mocht dat toch het geval zijn dan is de verkoper niet langer aansprakelijk en moet u contact op nemen met uw koerierdienst.

Daarnaast zal een terugbetaling nooit cash plaatsvinden maar enkel op het betaalmiddel wat gehanteerd werd bij aankoop van het product, mocht dit niet meer mogelijk zijn dan zal gebeuren via een waardebon.

Ons engagement

Bij Wax’n Board zullen we ten allen tijde rekening houden met het wettelijk kader die uw rechten als consument moet waarborgen. Daarnaast zullen wij ons extra engageren om uw een vlotte dienst naverkoop te waarborgen, omdat we begrijpen dat problemen met een aangekocht product nooit leuk zijn.

Hebt u daarom nog vragen, of bent u van mening dat u beroep moet doen op de rechten van u -als consument- aarzel dan niet om contact op te nemen.

Wij adviseren onze klanten ook om de Algemene Voorwaarden en alle daaraan gelinkte bijhorende voorwaarden grondig na te lezen om discussie te mijden. Bij afname van producten of diensten, ook herstellingen, gaat u hiermee namelijk automatisch akkoord.

Garantie vragen

Bij Wax’n Board geven we u als klant de mogelijkheid om ons schriftelijk te laten weten dat u gebruik wenst te maken van uw garantie. Dit kan per brief op het officiële adres, of via het contactformulier op deze website. Wij aanvaarden echter geen melding via al dan niet publieke sociale media of andere kanalen die niet vermeld worden in deze voorwaarden.